Pengertian Qiroah

Qiroah dalam bahasa arab dikenal dengan nama tarannum dari kata tarannama yatarannamu tarannum yang berarti berdendang atau bernyanyi. Dr Ruuhi al-Balbaki, pakar bahasa Arab menyatakan bahwa tarannum berasal dari kata rannama, yurannimu, tarnim yang bermaksud “intonation, modulation, recital, chanting, singing and humming” iaitu yang mencakup maksud intonasi, nyanyian dan bacaan yang baik.

Jadi qoriah adalah suatu ilmu atau kaedah suara yang diterrapkan mengikut proses Nada, Rentak/cengkok/vibra dan Irama tertentu.

Nada adalah tingkatan atau tekanan bunyi suara.
Rentak/cengkok/vibra adalah pergerakan yang menghidupkan bunyi suara.
Irama adalah alunan atau bentuk bunyi.

Rosulullah S.A.W bersabda :

ما أذن الله لشىء ما أذن لنبى حسن الترنم بالقرأن
رواه البخارى

Maksudnya: "Apa yang diizinkan Allah atas sesuatu itu ialah apa yang diizinkan kepada nabinya yang selalu mengelokkan lagu (tarannum/Qiraah) bacaan al-Quran”. (HR Bukhari)

Al-Quran merupakan Firman Allah yang diturunkan kepada junjungan besar Rasulullah saw melalui perantaraan malaikat Jibril a.s. secara berturut-turur dan disampaikan kepada kita dengan jalan yang mutawatir serta membacanya merupakan suatu ibadah. al-Quran mempunyai kesenian yang unik dari sudut bacaan yang memerlukan seseorang menguasai ilmu tajwid, tarannum, qiraat sab’ie, dan lain-lain lagi demi memantapkan penguasaan bacaan Tartil mengikuti bentuk dan kehendak ayat agar mudah difahami, dihayati dan diamalkan dengan sempurna seterusnya dapat melahirkan generasi al-Quran yang cemerlang.

Tuntutan Qoriah atau bertarannum dalam sabda Rasul saw :

حَسِّنُوا الْقُرْءَانَ بِأَصْوَاتِكُمْ فَأِنَّ الصَّوْتَ الْحَسَنَ يَزِيْدُ الْقُرْءَانَ حَسَنًا

Maksudnya: ”Hiasilah bacaan al-Quran itu dengan suara-suaramu, sesungguhnya suara yang indah dapat menambah keindahan bacaan al-Quran itu”. (Hadith Riwayat Abu Daud)

Bacaan al-Quran yang terbaik adalah bacaan yang menggabungkan keindahan suara, tajwid, makhraj dan qiraah yang mencapai martabat bacaan tartil yang sebenar (Nik Jaafar 1998). Menurut Nurliana Mohd Shariff (2003), alunan Qiraah Al-Quran tidak sama dengan lagu-lagu nyanyian lain seperti Lagu Penglipur Lara, Syair, Qasidah, Nasyid, Langgam Jawa dan sebagainya bahkan al-Quran juga tidak boleh dilagukan seperti lagu-lagu nyanyian tersebut. Perkara ini telah jelas diterangkan oleh baginda saw dalam sabdanya :

إقرؤا القرأن بلحون العرب وأصواتها وإياكم ولحون اهل الفسق وأهل كتابين

“Bacalah Alqur’an sesuai dengan cara dan suara orang-orang arab. Dan Jauhilah olehmu cara baca orang-orang fasik dan berdosa besar. maka sesungguhnya akan datang beberapa kaum setelahku melagukan alqur’an seperti nyanyian dan rahbaniah (membaca tanpa tadabur) dan nyanyian. Suara mereka tidak melewati tenggorokan mereka (tidak dapat meresap ke dalam hati ). Hati mereka dan orang-orang yang simpati kepada mereka telah terfitnah (keluar dari jalan yang lurus)”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar